Thursday, April 07, 2011

Arrghh....saya diserang chicken pox!!!


Haa...inilah dia bendanya yang telah menimpa saya seminggu yang lepas.Chicken pox!!Biasanya penyakit ni menyerang budak2 kecik..tapi disebabkan saya memang tak pernah kena dari kecik lagi, sebab tulah badan saya tak ada antibodi untuk melawan penyakit ni.Dapat dari mana tu saya pun tak tahulah...
Tiga empat hari sebelum nak kena tu, memang saya rasa badan ni letih dia lain macam sangat...tak pernah saya rasa seletih tu, dengan lenguh2 badannya dan rasa macam bisa2 je kat sendi..rupa2nya waktu tu lah virus Varicella tu sedang berinkubasi dalam badan saya ni...wah! dah macam mengajar sains kat kelas pulak ye...murid2...haha...

Dan...2hari selepas tu, saya nampak ada biji2 merah mula timbul kat bahagian perut dan tangan.Tak banyak, ada 2,3 biji je..Esoknya saya tengok, biji2 tu dah mengelembong dan ada air.Alamak! apa pulak ni? ke saya terkena penyakit kulit?memang tak terfikir langsung nak kena chicken chop pox...sehinggalah saya berjumpa dengan doktor petang tu.Bila doktor tengok je biji2 kat tangan saya tu...memang sah! saya diserang chicken pox!!! arghhh!!!rasa nak menjerit je masa tu....tapi, takpelah, saya kena redha.Orang kata penyakit yang Tuhan bagi kat kita ni untuk menghilangkan dosa2 kecil....

Nak tahu tak macamana virus ni menyerang?tengok gambar kat bawah ni...
klik sini untuk baca lebih lanjut
Ok,ok, jom sambung lagi cite nak....saya bangun pagi esoknya...haa, tu diaaa....penuh bintik2 kat muka, kat badan terutamanya kat belakang....ish,takut nak tengok muka sendiri kat cermin...dengan bengkak2 merah dan ada yang dah mengelembong...huhu....betapa seksanya menahan sakit dan gatal2 kat seluruh badan ni...calamine lotion yang doktor bagi tu dah jadi peneman setia saya dah...yelah,bila sapu lotion tu,rasa lega sikit gatal2 tu...sampai aleesya pun tanya kat saya, "mama, kenapa mama tak sapu bedak tu?" hehe..dia tengok muka saya putih macam tepung gomak kot....

Petua tradisional orang lama2 pun saya amalkan juga...yang pertama, orang tua2 kata minum air nyo..hehe...air kelapa...untuk keluarkan semua virus2 yang ada dalam badan kita ni...lepas tu untuk hilangkan rasa gatal2 kat badan bolehlah gunakan daun semambu ataupun daun belimbing buluh, ramas2kan dalam air dan buat mandi...

Dan masuk hari ni dah 9 hari saya berkurung kat rumah sambil membelai biji2 comel kat badan saya ni..tapi kebanyakkannya dah hampir kering dan jadi berkeruping....aduh, tak sabar rasanya nak sihat seperti sediakala, nak pergi sekolah, nak jumpa budak2...(ada sedikit unsur2 penipuan di situ ye...haha)
Oklah, dah jadi cerpen dah entry saya hari ni. Sampai sini dulu lah ye, nanti kita cite lagi k...eh, saya ada sesuatu yang gembira la nak share dengan anda semua....esok2 la pulak...babai...

7 comments:

  1. Hi lia,

    Belum sihat betul lagi, ye? Lia tau tak, chicken pox ni tak berjangkit buat masa ni tapi lepas 2 minggu bila dah kering? Hah! Bila lia dah balik mengajar, siaplah budak2 yg belum kena!

    Laaa...nape besok? Akak dah tak sabar nak tau cite gembira tu!

    ReplyDelete
  2. salam Lia...

    saya faham sgt perasaan lia..kena chicken pox..aduh...saya kena gak tahun lepas...jangkit ngan si kecik ain...

    anyway sabar ekk.... :D

    nak tau gak gud news tu..

    ReplyDelete
  3. a'ah la kak...belum betul2 sihat lagi ni..itulah,siaplah anak2 murid saya yg tak kena lagi tu kan...tapi aleesya pun tak pernah kena lg ni..risaunya!

    akak, berita gembira tu ciput je..sy pun segan nk cite sebenarnya ni..hihi

    ReplyDelete
  4. ainaa, tq sb memahami diri ini..cewah!seksa kan kena dh besar2 mcm ni?ok,sy share gud news tu esok ye..

    ReplyDelete
  5. semoga cepat sembuh cikgu lia:-)

    ReplyDelete
  6. Salam..kak.semoga cepat sembuh...jgn lupe mkn ubat n cukup rehat...

    ReplyDelete
  7. thanks amani&jah...{hugs}:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Total Pageviews