Wednesday, October 24, 2012

My first "kopiah nama"...

 Heheh...boleh tak letak tajuk macam tu? takde idea lah nak letak tajuk yang bombastik....hi2...lagipun hari  ni memang saya nak citer pasal kopiah...
Sebenarnya sebelum ni saya dah pernah buat kopiah, tengok SINI, tapi pattern biasa2 je...kopiah yang saya nak tunjuk hari ni pun, takde lah luar biasa pun, cuma ada kait nama...sebelum ni tak pandai takut nak cuba kait nama ni...sebab tak tahu teknik yang betul...so,sekarang dah tahu tekniknya, tu yang berjaya buat kopiah nama ni...hee...saya suka...saya suka....

Nak tengok tak hasil akhirnya....he2...tengok bawah ni....
yang ni kopiah ' in the making of'....' ;)
yang ni pandangan atas kopiah...
tadaaa.....inilah hasilnya....biasa2 je...maklumlah first try...:)

Kalau anda nak cuba buat kopiah macam ni, bolehlah ke blog amani, sebab saya dapat pattern ni  pun dari adik amani yang baik hati ni....thanks! :D untuk kait nama pulak, boleh tengok teknik2nya kat SINI ye...

Ok, kat sini juga saya nak share 2 tips yang saya dapat sepanjang saya nak menyiapkan kopiah ni....untuk beginner jelah ni, untuk expert tak payah la ye...he2, saya pun budak baru belajar...

TIPS:
 1) Gunakan hook yang bersaiz kecil supaya kaitan anda tu nampak kemas dan cantik, terutamanya masa kita nak tukar2 kaler benang tu...saya guna hook no 5/0, yang ni agak besar sebenarnya, sebab tu nampak kasar sikit huruf2 saya tu...

2) Kena sorokkan benang dengan kemas ye...maksudnya masa kita tengah kait kaler kelabu, so,benang kaler purple tu kita kena heret sekali dalam stitch yang kita sedang buat tu...barulah sebelah dalam kopiah tu tak berselirat dengan benang nanti....dulu masa saya tak tahu, saya potong benang setiap kali nak tukar kaler...adoi, lepas tu jenuh nak kemaskan balik benang yang lebih....hi2

Oklah, rasanya ni jelah yang dapat saya kongsikan dengan anda semua untuk kali ni...opps, lupa pulak nak bagitau, kopiah ni saya kait khas untuk satu2nya anak buah saya yang lelaki, zahin namanya.....(nasib baik sorang je, kalau tak, berapa banyak kopiah yang saya kena kait....hahaha..:)

Oraitt, siap sedia untuk diberikan pada tuan punya esok....sempena raya haji ni...:)

Kepada orang2 Pahang, Selamat bercuti sempena Hari Keputeraan Sultan Pahang hari ni....dan kepada semua muslimin dan muslimat, Selamat Menyambut Hari Raya Haji pada hari jumaat nanti....:

8 comments:

  1. wah...kita ada 3 orang anak buah, sumenya boboi akak...*pengsan

    okay dah tu akak, cantik dan kemas je...

    ReplyDelete
  2. therosputih; haha..3 org boboi, jenuh nk kait kopiah sorang2 ye..thanks! first try ni, byk lg nk kena improve..:)

    ReplyDelete
  3. wah cantiknya kaler ni..
    kaitan akak pun kemas je..mcm tak caye bila kata pakai hook 5/0 :-)
    tahniah akak ,, thanks link kan blog saya ye

    ReplyDelete
  4. Belum pernah cuba lg buat kopiah nama. Mau buat corak bintang kopiah biasa pun rasa sgt mencabar hehehe

    ReplyDelete
  5. saya masih tak berjaya buat kopaih ni..nak kena mula mengait balik ni..nak buat kopiah baby boy saya ummar

    ReplyDelete
  6. cubalah lagi yaati...In Sha Allah boleh tu...saya pun ingat nak kait lagi satu ni utk baby boy,mueez...:)

    ReplyDelete
  7. pm sya boleh..nk order untuk my twin..011-28769637

    ReplyDelete
  8. kopiah tu utk dewasa kan klo utk budak2 cmne tu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free counters!

Total Pageviews